נקודות זיכוי – כמה יש לכם וכמה כסף הן שוות?

איריס קליין5 דקות קריאה
נקודות זיכוי שוות כסף - איך תדעו כמה?
שתף:

נקודות זיכוי מס הכנסה הן למעשה זכות שקיימת לחתך גדול באוכלוסייה. מדובר בזיכוי של הפחתת סכום כסף מן התשלום למס הכנסה שנגבה באופן אוטומטי מתלוש השכר או מההכנסה ברוטו אצל עובדים עצמאיים ושכירים. נקודות זיכוי מס הכנסה עשויות להפחית באופן משמעותי ביותר את הסכום שמנכה מס הכנסה מהמשכורת שלכם, וישנם מקרים שבהם לא תידרשו לשלם מס כלל.

 

זה עובד כך, מאז ומתמיד נגבה מס על עבודה, משמע, רשות המס גובה באופן רציף מס הכנסה מכל מעסיק בגין המס שכל עובד אמור לשלם. המעסיק עצמו הוא זה משעביר את החבות של העובד לרשות המס (כשהחבות הזאת מסתמכת על מנעד של נתונים שבתוכן יש הקלות במס הכנסה לפי קריטריונים שונים שעליהם נרחיב בכתבה). שיטת הזיכוי מתבצעת לפי נקודות ששוות כסף – זיכוי בכסף מהתשלום השוטף למס הכנסה. יש חשיבות גדולה להכיר בזכויות אלה ולדעת כמה נקודות זיכוי מגיעות לכם ובגין מה. מומלץ עוד לבדוק את זה אצל המעסיק שלכם, ולוודא שאתם אכן מנצלים את כל נקודת הזיכוי. לא תאמינו כמה אתם יכולים להרוויח מדי שנה בנקודות הזיכוי הללו שמגיעות לכם אולי אפילו תוכלו להתחיל לחסוך מדי שנה כסף לחופשה השנתית שלכם, אם רק תהיו בעניינים.

 

נקודות זיכוי קובעות הפחתה במס
נקודות זיכוי הן נקודות שסכומן קבוע להפחתה בכמות המס המשולמת בשל מאפיינים אישיים, כמו מספר ילדים קטנים בבית. מספר נקודות הזיכוי קובע את גובה ההפחתה מתשלום המס שתקבלו

 

 

איך מחשבים נקודות זיכוי?

סכום ההפחתה הכולל מחושב לפי הסכום המגיע בגין נקודת זיכוי אחת כפול מספר נקודות הזיכוי המגיעות. כך למשל מי שלזכותו נזקפות שלוש נקודות זיכוי מס הכנסה יקבל הפחתה של 7,740 ש”ח מן התשלום השנתי למס הכנסה ללא קשר לגובה סכום המס שעליו לשלם. אם החבות במס אינה מגיעה לכדי סכום הזיכוי לא ישולם מס בכלל אולם לא תהיה זכאות לקבל תשלום ממס הכנסה (דוגמת מס הכנסה שלילי) בגין הפרש לטובת הנישום. מובן שמדובר בסכומים נכבדים ולכן חשוב מאוד לדעת כמה נקודות זיכוי מגיעות לנו ומה יש לעשות כדי שנקבל את הטבת המס המגיעה. בפסקאות הבאות תמצאו מידע רב אשר יסייע לכם לעשות בדיוק את זה.

זכאות בסיסית לכל תושבי ישראל ותוספת נקודות זיכוי בנסיבות שונות

כל תושב ישראל (מי שמחזיק אשרת שהייה), וכמובן כל אזרח ישראלי, זכאי ל-2.25 נקודות זיכוי ממס הכנסה. בעבר זכות זו ניתנה גם לכלל העובדים הזרים אולם מאז שנת 2015 החל המחוקק הישראלי להעניק נקודות זיכוי רק לעובדים זרים בענפים מסוימים עד כי, נכון לשנת 2018, עובדים בתחום הסיעוד זכאים ל-2.25 נקודות ובכל תחום אחר רק לנקודת זיכוי אחת. עובדות זרות המועסקות באופן חוקי בכל תחום שהוא זכאיות לחצי נקודת זיכוי נוספת.

 

בפקודת מס הכנסה מוגדרות שלל נסיבות, עליהן נרחיב בהמשך, המזכות בנקודות זיכוי נוספות (מעבר לאותה זכאות בסיסית ל – 2.25 נקודות שתוארה לעיל). חישוב מספר נקודות הזיכוי המגיע וערכן הופך לעיתים למורכב, במיוחד משום שהתנאים לזכאות משתנים מעת לעת. יועצי מס, מנהלי חשבונות, רואי חשבון, חשבי שכר וכד’ יודעים לבצע את החישוב תוך שהם נעזרים בנוסחאות שמספקות רשויות המס (“מחשבוני נקודות זיכוי” לשנים הרלוונטיות).

 

נקודות זיכוי לתושבים
כל תושב ואזרח בישראל זכאי ל-2.25 נקודות זיכוי ממס הכנסה

 

מאיפה מתחילים?

יש לא מעט קריטריונים שלפיהם יהיו עובדים שכירים ועצמאיים זכאים לנק’ זיכוי במס. ברוב המקרים ניתן יהיה גם לקבל כמה נקודות זיכוי במקביל, כל עוד עומדים בכמה קריטריונים. על מנת לקבל את הנקודות זיכוי יש למלא טופס שנקרא טופס 101 ואותו צריך להעביר למעביד בטרם הסתיימה שנת המס. רצוי להעביר לו את הטופס כמה שיותר מהר, כי כל שנה יש שינויים שעשויים להשפיע על כמות הנקודות שאדם יהיה זכאי לו. במידה ולא עדכנתם את השינוי שחל בחייכם, לדוג’ אם התגרשתם בשנת המס הנוכחית ומכל סיבה אחרת, יש אפשרות להגיש בקשה בהחזר מס אצל פקיד השומה בלשכה הקרובה אליכם ואליה אתם משתייכים, ולקבל החזר עד שש שנים אחורנית. כל מה שתצטרכו לעשות זה למלא רק כמה טפסים ותוכלו לקבל החזרים של לא מעט כסף, לכן כל זה שווה את ההשקעה.

 

לא מעט אנשים נרתעים מהטיפול במס הכנסה ולכן מזניחים את זכותם הטבעית, אבל זה לרוב נובע מכך שענייני המס לא תמיד בהירים לכולם. יחד עם זאת רשויות המס יוצאות וקוראות שוב ושוב לציבור לבוא ולקבל את הכסף שמגיע לו והוא זכאי לו מרשות המיסים, וכמובן שבמקביל תמשיך רשות המיסים לדרוש את המס לפי חוק, על אחת כמה וכמה ממי שמנסה להעלים מיסים. לכן, כל עוד אתם אזרחים מהימנים וישרים אין לכם ממה לחשוש ורק לקבל כסף והחזר שמגיע לכם. נקודות זיכוי מס הכנסה מגיעות על מגוון של קריטריונים, אקדמאיים במצב של גירושים, תושבים חוזרים ועולים חדשים, צעירים ועוד. יש טפסים שינחו אתכם למלא בהתאם למצבכם על מנת לקבל את הזכאות הספציפית שמגיעה לכם. תמיד אתם מוזמנים להתעדכן גם באתר של רשות המיסים, יש פירוט ברור בכל הנושא.

 

נשים עובדות, נערים ונערות בגילאי 16-18

אישה עובדת משלמת מס הכנסה תהייה זכאית לחצי נקודת זיכוי מס הכנסה. חצי נקודת הזיכוי מתווספת לעוד נקודות שכבר יש לה בשל היותה תושבת הארץ והן עומדות על – 2.25 נקודות. בנוסף, אם אותה אישה עובדת תעמוד בעוד מספר של קריטריונים שיכולים לזכות אותה בנקודות, היא זכאית לקבל את כל אותן נקודות יחד. שוויה של נקודת זיכוי זו לחודש עומד על 109 ₪ כשלאורך שנה מדובר ב- 1308 ₪.

 

זכאות לנוער שעובד

נערים ונערות שהחלו לעבוד בעבודות שונות כבר בגיל 16 – 18 עוד בטרם התגייסו, יהיו זכאים אף הם להטבה במס ולנקודת זיכוי אחת. שוויה של הטבה זו לחודש הינו 215 ₪ כשהסכום המצטבר בשנה מגיע ל 2580 ₪.

 

נקודות זיכוי מיוחדות לנשים
נשים עובדות זכאיות גם הן להטבות בכל הקשור לקבלת נקודות זיכוי

 

בן זוג שאינו עובד 

מי שלהם בן זוג (בנישואים בלבד, לא ידועים בציבור) אשר אינו עובד משום שהוא עיוור, הגיע לגיל פרישה או שנקבעה לו נכות של 90% ומעלה מקבלים נקודת זיכוי אחת נוספת. מי שהתגרשו ונישאו מחדש תוך שהם משלמים דמי מזונות לבן הזוג לשעבר, או שבן זוגם החדש משלם דמי מזונות כאלה, זכאים לתוספת של נקודת זיכוי אחת. חשוב להדגיש שמדובר בתשלום דמי מזונות לבן הזוג לשעבר (הסעיף בהסכם הגירושין המכונה “מזונות אישה”), לא דמי מזונות המועברים לבן זוג כזה עבור ילדים משותפים (מזונות ילדים).

 

 

נקודות זיכוי להורים

להורה גרוש או בהליכי גירושים והוא בסטטוס של פרוד, תהייה זכאות לנקודת זיכוי אחת. זאת עבור גידול הילדים להורה שלא חי עם ההורה השני והוא מגדל את הילדים בגפו, וללא קשר לכמה ילדים. ההטבה תינתן כבר מהשנה שבה נולד הילד ועד הגיעו לגיל 18. נדגיש שרק ההורה שמגדל את הילדים הוא זה שיהיה רשאי לקבל את נקודת הזיכוי, במידה והילדים במשמורת משותפת ושני ההורים דואגים לכלכלת הילדים, תהיה נקודת הזיכוי גם מחולקת בין שניהם. נקודת זיכוי זו תעמוד על 215 ₪ מדי חודש כשבשנה מדובר על סכום שמצטבר ל- 2580 ₪.

 

על מנת לקבל את הנקודה הזו יש לעשות זאת כבר בפרידה, וזאת בצירוף של אישורים ואישור מפקיד שומה שלכל זה תאלצו להגיש את פסק הדין בגין גירושין שקובע למי המשמורת ניתנה. או לפחות פירוט של תשלום מזונות שאותו מקבל אחד ההורים. להלן עוד מקרים בהם הורים זכאים לנקודות זיכוי:

 

נקודות זיכוי ל”הורה יחידני” עבור ילדים

“הורה יחידני” משמע הורה שמגדל את הילדים לבד, אלו מקרים בהם החלטה זו באה מבחירה או במידה והורה אחת חלילה נפטר או שלא ידועה כלל זהותו של ההורה השני, הזכאות תהיה נקודת זיכוי אחת עד שגילם של הילדים מגיע לגיל 18.

 

נקודות זיכוי להורה יחידני
“הורה יחידני” – הורה שמגדל את הילדים לבד

 

נקודות זיכוי להורה עבור ילד עד גיל 4

משנת  2012 כל הורה שיש לו ילד קטן עד גיל 4 זכאי לקבל נקודת זיכוי. זאת הטבה שניתנת לאחד מההורים. במקרה של גירושים ההטבה תינתן להורה שבאחזקתו הילד. אם ההורים נשואים, תינתן ההטבה אוטומטית לאם. במקרים שההורים הם מאותו המין ההטבה תינתן להורה שלא מקבל את הקצבה מביטוח לאומי בעבור ילדים.

 

נקודות זיכוי להורה עבור ילד עד גיל 5

כמו כן, החל משנת 2012 שני ההורים זכאים לנקודות זיכוי למשך 5 שנים. גם כאן ההטבה היא רק לאחד ההורים, אם הם נשואים היא תועבר ישירות לאם, ובמקרים אחרים להורה שמחזיק בילדים. במידה וזה הורה יחידני הוא יוכל לקבל את ההטבה יחד עם כל הנקודות הזיכוי מס הכנסה שלהם הוא זכאי במצטבר.

 

 

נקודות זיכוי ממס הכנסה להורה עבור יחד עד גיל 18

הורים לילד או ילדים שטרם הגיעו לגיל 18 יהיו זכאים לנקודות זיכוי עבור כל ילד כשההטבה תינתן לאחד מההורים, עם נשואים אז לאם, ובמקרים אחרים למי שהילדים בחזקתו.

 

נקודות זיכוי עבור לימודי מקצוע

מי שסיים ללמוד לימודי מקצוע כמו הנדסאי, פסיכולוג או רופא או כל מקצוע אחר ויש לו תעודת מקצוע שהיא מוכרת ע”י המשרד הממשלתי, יהיה זכאי לחצי נקודות זיכוי שנה שלמה אחרי סיום הלימודים. את ההטבה אפשר להתחיל לנצל כבר משנת המס אחרי שסיימתם ללמוד את המקצוע.  סכום ההטבה עומד על 108 ₪ מדי חודש כשבשנה מודבר על 1300 ₪.

 

נקודות זיכוי על תואר
החלטתם ללמוד? ייתכן שמגיעות לכם נקודות זיכוי

 

זכאות בגין תארים

כדאי לדעת שתארים אקדמיים, כמו גם לימודים המזכים בתעודת מקצוע, גם מקנים נקודות זיכוי ממס הכנסה. כך למשל בעלי תואר ראשון זכאים לנקודת זיכוי אחת, תואר שני מזכה בחצי נקודה נוספת וכך גם תואר שלישי ברפואה או רפואת שיניים, לימודי מקצוע, בעלי תעודת הוראה ועוד.

 

זכאות בגין שירות צבאי או שירות לאומי

חיילים שהשתחררו משירות החובה שלהם או כאלה שסיימו זה עתה שירות לאומי יהיו זכאים אוטומטית לנקודת זיכוי למהלך 3 שנים מיום השחרור שלהם. סכום ונקודות הזיכוי מס הכנסה יהיו תלויים באורך של השירות שנעשה. שוויה של הטבה זו היא בין 215 – 430 ₪ לחודש.

 

זכאות בגין ילדים עם מוגבלויות 

הורים לילדים עם מוגבלויות יהיו זכאים אף הם לנקודות זיכוי. לדוגמא הורים שבנם נולד אוטיסט או הורים לילד עם מוגבלות שכלית ונכויות אחרות, יהיו זכאים לנקודות זיכוי. הזכאות שלהם כאמור עשויה להשתנות לפי קריטריונים וקטגוריות ויש להתעדכן באתר של רשות המיסים. שם תוכלו לראות בצורה ברורה פירוט על כל מקרה ומה שווי הזכאות וכיצד ניתן לממש את נקודות הזיכוי במקרים השונים. 

 

נקודות זיכוי לעולים חדשים ולתושב חוזר

כל עולה חדש שמנוכה מהשכר שלו מס הכנסה יהיה זכאי לנקודות זיכוי לפחות ל 42 חודשים מהיום בו הוא עלה לארץ. הנקודות זיכוי יינתנו לשני המינים. נקודות זיכוי אלה נעות בין 215- ל645 ₪ מדי חודש.

 

נקודות זיכוי לעולים ולתושבים חוזרים
עולים ותושבים חוזרים זכאיים גם הם לנקודות זיכוי

 

שלל נסיבות נוספות המקנות נקודות זיכוי

חשוב לדעת שישנן עוד שלל נסיבות, מעבר לאלה שתוארו לעיל, העשויות להקנות נקודות זיכוי ממס הכנסה. כך למשל חיילים משוחררים (כמו גם מי ששירתו שירות לאומי) זכאים לנקודת זיכוי למשך שלוש שנים ממועד השחרור, הורים לילדים עם מוגבלויות, עולים חדשים, הורים גרושים המשלמים מזונות לילדים ועוד. בכל מקרה של ספק בעניין זכאות להטבות מס, כולל כאלה המגיעות בשל נקודות זיכוי, ניתן לפנות לארגוני זכויות עובדים ולברר היקף הזכות המדויק. עובדים שכירים יכולים לפנות אל הגורמים האמונים על חישוב ותשלום השכר במקום עבודתם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme